29 juli 2009 - Lynden, Wa. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marga Sutherland - WaarBenJij.nu 29 juli 2009 - Lynden, Wa. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marga Sutherland - WaarBenJij.nu

29 juli 2009 - Lynden, Wa.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marga

29 Juli 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanmorgen dachten we dat we met en paar uurtjes in Lynden zouden zijn, maar dat bleek ene misrekening. De weg nummer 20 die zich oost-west uitstrekt is uitermate bergachtig, reuze scenic en ook reuze langzaam vanwege de vele hellingen en bochten. Het eerste deel, van Winthrop naar Rockport was werkelijk prachtig. Na erg goede koffie en smakelijke ijsjes in Winthorp (en Anna en Jonna enthousiast met hun hoofden in cowboyfiguren) klommen we het dal van de Methow uit op weg naar de passen 'Washinton'en 'Rainy Lake'aan de route. Het uitzicht was af en toe schitterend en op de hoogste pas lag naast de weg nog sneeuw. Daar moesten we natuurlijk even opklimmen, hetgeen erg onhandig gaat met teenslippers aan. De sneeuw was heerlijk koud, de buitentemperatuur gewoon warm.

Na de pas reden we langs Ross lake, een enorm stuwmeer dat een ongelooflijk heldere kleur groenblauw heeft. Helaas zijn de foto's daarvan niet echt bijzonder geworden, want genomen vanuit een rijdende auto.

We stoppen in het plaatsje Concrete dat wel heel erg z;n best doet om meer te lijken dan het is. Met een populatie van 500 tot hooguit 1000 wordt er langs de weg verwezen naar het 'city center', hetgeen we natuurlijk meteen doen, mede op zoek naar een tankstation. We hebben Concrete dus gedaan, kun je wel stellen. En er ook getankt in een shabby bedoeninkie gerund door een erg vriendelijke vrouw.

Daarna versaait de weg behoorlijk, maar we kunnen wel doorrijden. Bij Burlington nemen we de snelweg nr 5 naar het noorden en om een uur of drie in de middag bereiken we onze camping in Lynden. We boeken een plekje en rijden meteen het plaatsje in om het Heritage museum te bezoeken en boodschappen te doen. Het museum is volgepropt met allerlei verzamelingen waaronder spullen die het verhaal vertellen van de vele Nederlandse emigranten in deze regio. In een etalage ligt ook heel zielig en alleen een (namaak) stroopwafel. En Anna ontdekt hier dat het woord Yankees afkomstig is van de Nederlandse jongensnaam Jan-Kees. Het museum wordt heel liefdevol gerund door deels vrijwilligers en ondanks de hitte (er staat geen aircoaan) vinden we het alle 4 een leuke ervaring.

Om 17.00 uur gaat het museum dicht en gaan we nog even wat laatste boodschappen doen. We komen langs een winkelcentrum dat zich erg Nederlands profileert! Alleen geen etenswaren, dus rijden we weer verder.

En nu is het hier bijna 20.00 uur en gaan we eten. In de camper dit keer, met de airco aan. Erik las in de krant dat vandaag de heetste dag ooit gemeten is in deze regio. Dat maken wij dan maar mooi weer mee!

Nog een antwoord op de vragen van tante Wil: het restaurant lijkt ons prima! We bellen morgen even om te zeggen hoe laat we verachten in Marysville te zijn. We hebben morgen nog wel een programma. Eerst de camper schoonmaken, daarna naar White Rock om de personenauto op te halen en vervolgens de camper inleveren in Bellingham.

En Erik en ik drinken zowel bier als wijn (mits droog). Anna drinkt melk, water en frisdrank (sodapop), met voorkeur voor citroensmaak. Jonna drinkt eigenlijk alleen gewoon water, zonder prik,