04-08 Telegraph Cove / Knight Inlet - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Marga Sutherland - WaarBenJij.nu 04-08 Telegraph Cove / Knight Inlet - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Marga Sutherland - WaarBenJij.nu

04-08 Telegraph Cove / Knight Inlet

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marga

04 Augustus 2009 | Canada, Ottawa

Vandaag voor ons doen loeiend vroeg op: 06.00 uur. we moeten ons voor 7 uur melden bij het bootje dat ons naar Glendale River in de Knight Inlet gaat brengen. Geheel volgens onze gewoonte wordt het weer haasten en als we net voor 7 uur aankomen, begroet onze gids ons met de woorden dat we nu gelijk kunnen vertrekken.

De bewolking hangt laag, een beetje tussen wolken en mist in, en het is nog aardig kil in de morgen. We delen de boot met een Vlaams gezin met oma en een Duitser met 2 kinderen. Verder vaart er een vrouw met dochtertje mee, waarvan later blijkt dat zij hun vader en man een bezoekje gaan brengen. Hij werkt als gids voor regenwoud wandeltochten.

Onze gids heeft biologie gestudeerd en dat blijkt ook duidelijk. Over elk vogeltje weet hij wel wat te vertellen. Hij herkent ze bovendien van grote afstand. De tocht door Knight Inlet (een soort van fjörd-achtige inham die circa 125 km. lang het vaste land inprikt) naar Glendale river neemt zo'n 3 uur in beslag. We varen onder andere langs een verlaten (spook)indianendorp.

Bij Glendale River stappen we over op een kleiner bootje dat in ondieper water kan. Vanaf de grote boot hadden we inmiddels al een moeder grizzly met cub gezien. Met het andere bootje kunnen we op ongeveer 50 meter afstand komen. De moeder is duidelijk vermagerd en zal pas weer goede dikte bereiken nadat ze zich overdadig aan de zalm te goed gaat doen. Dit wordt over een week of 2 verwacht. Nu al is hier en daar een zalm te zien die boven het water uitspringt. Komende weken verdringen ze zich en wordt het voor de Grizzly's feest. Nu moeten ze zich nog noodgedwongen aan een dieet van sedge (zegge) houden.

We krijgen volop de tijd om foto's te nemen en de 2 beren te volgen. Als we wegvaren, keert de gids opeens om en terug omdat de moeder het water in gaat om een bad te nemen. Haar jong volgt en als ze samen in het water zitten volgt er zelfs even een speels contact tussen moeder en jong. Zowel Marga als Erik krijgen het op de foto. De gids merkt later op dat er 2 dingen zijn waarop je altijd op hoopt dat je die te zien krijgt: Het eerste is dat een beer een bad neemt, het tweede is fysieke interactie tussen 2 beren. Dit tegelijk is zeer uitzonderlijk, verzekert hij ons. Of zou het in zijn instructie zitten om soort opmerkingen te maken? De ervaring dit te zien in het wild blijft echter mooi.

We steken de baai over waar naar een plek waar een zwarte beer zich te goed doet aan mosselen. We kunnen de beer op bijna 10 meter naderen. Vergeleken met de Grizzly's is de zwarte beer een stuk kleiner.

Na de lunch gaan we nog een stuk verder de rivier op. De gids vertelt ons hoe de zalmtrek in combinatie met het feestgelag van de grizzly's in z'n werk gaat. Voor een paar weken lang gaat er per grizzly per dag een 100-tal zalmen voor de bijl. Het gehele eco-systeem rondom de baai tot honderden meters het land in, is afhankelijk van de zalmtrek, inclusief de groei van de bomen. Aan de jaarringen van de bomen kunnen ze zien hoe goed of slecht de zalmtrek is geweest tot honderden jaren terug.

Als we terug varen ontdekt Marga nog een andere Grizzly. Deze verdwijnt echter weer het woud in. Overigens hebben de grizzly's op vreemde wijze aan de sightseeing tochten te danken dat ze zich hier goed herstellen. De mannetjes hebben namelijk niet zo'n trek in belangstelling. De vrouwtjes en jongen laten zich minder snel storen en hebben daardoor de paar uur midden op de dag dat er een paar bootjes deze beschermde plek in mogen, het rijk alleen. Hierdoor kunnen ze zichzelf en hun jongen beter voeden. 's morgens en 's avonds nemen de mannetjes het over.

Daarna stappen we weer over en gaan in vliegende vaart terug naar Telegraph Cove. Op de terugweg zien we nog bruinvissen en orca's in de verte. Op aanraden van de gids gaan we, als we Telegraph Cove weer binnen zijn gevaren, op de rotsen voor de kust zitten om de orca's voorbij te zien trekken. Werkelijk tientallen zien we voorbij gaan op zo'n 100 meter uit de kust. Net op het moment dat we terug gaan, zwemmen er een stuk of zeven zelfs op nog geen 25 meter afstand.

Morgen nog veel meer orca als het goed is.

• 05 Augustus 2009 - 16:31

Akkie:

WAUW !!!!!!!!!!!!!!!!!

• 05 Augustus 2009 - 20:47

JW:

Jullie zitten daar nog steeds en wat doen jullie veel en zien jullie veel. Echt geweldig om dat van een afstandje mee te maken (enigszins) maar komen jullie ook nog een keer terug? zie jullie dan

• 05 Augustus 2009 - 20:47

JW:

Ik hoop dat je een goeie telelens had anders was het nog best gevaarlijk